Qualità degli spazi urbani al confine delle scuole e loro potenziali effetti sulla rigenerazione di biodiversità umana e ambientale
Riferimenti bibliografici
AA.VV. (1997), Grounds for Celebration: An International Conference on the Use of School Grounds for Learning, Winchester (U.K.)
AA.VV. (2018), Le periferie dei bambini. 9° Atlante dell’Infanzia a rischio, Save the Children Italia
AA.VV. (2018), Nuotare contro corrente. Povertà educativa e resilienza in Italia, Save the Children Italia
Åkerblom P., Åkerlund U., Bjarsell E. N. (2016), Building cities for children and young people. National guidance, inspiration and general advice in Sweden, in «Movium Fakta», n.1
Adams E. (1976), Front Door Project
Adams E. (1991), Back to Basics: Aesthetic Experience, in «Children’s Environments Quarterly», vol. 8, n.2
Åkerblom P., Åkerlund U., Bjarsell E.N. (2016), Building cities for children and young people. National guidance, inspiration and general advice in Sweden, in «Movium Fakta», n. 1
Aradi R. (2010), Mapping of children’s use of space. Experiences from Fredrikstad, Norway, Kart og plan, Vol 70
Arup (2017), Cities Alive. Designing for urban childhoods, London
Bressan M. (2012), Spazio pubblico e zone di transizione, in «Cambio», anno II, n.3 – DOI: 10.1400/202876
Calamandrei P. (1950/2008), Per la scuola, Sellerio
Gambini A., Il giardino nel nido d’infanzia. Utilizzare l’esperienza personale per conoscere le piante: un primo approccio di educazione scientifica, Dipartimento di Scienze umane per la Formazione “R: Massa”, Università degli Studi di Milano-Bicocca
Karsten L., van Vliet W., (2006), Children in the City: Reclaiming the Street, Children, Youth and Environements
Krishnamurthy S., Steenhuis C., Reijnders D. (2018), Mix & Match: Tools to design urban play
Krysiak N. (2017), Where do the Children Play? Designing child-friendly compact cities, Australian Institute of Architects
Lewis J., Schwindeller M., Adaptive Streets- Strategies for transforming the urban right-of-way
Mandelli G. (2019), Street for pupils. Reshaping areas in front of schools, tesi di laurea magistrale in architettura, Politecnico di Milano, rel. Pileri P.
McMillan T.E. (2005), Urban Form and Child’s Trip to School_ The Current Literature and a Framework for Future Research, in «Journal of Planning Literature», vol.19, n.4 – DOI: 10.1177/0885412204274173
New York City Department of Parks and Recreation (2013), Best Practice: Converting Schoolyards to Community Playgrounds
Olivieri A. (2001), Bambini e spazio pubblico. I temi emergenti dalle esperienze di coinvolgimento dei minori, tesi di dottorato in Pianificazione Urbana Territoriale e Ambientale, Politecnico di Milano, rel. Ferraresi G.
Pedon E., Bellinzona M., Ferrari E., Lanza B. (2017), Qualità della vita e mobilità sostenibile: i piani partecipati MO.S.SO. (Mobilità Scolastica Sostenibile)
Rossi Doria M. (2015), La scuola è mondo. Conversazioni su strada e istituzioni, Edizioni gruppo Abele
Titman W. (1994), Special places, special people. The hidden curriculum of school grounds, Learning through landscapes, Surrey (UK)
Traverso A., Bambini periferici: natura, scuola e città in relazione
Withagen R., Caljouw S. R. (2017), Aldo van Eyck’s Playgrounds: Aesthetics, Affordances, and Creativity, in «Frontiers in Psychology», vol.8