Riferimenti bibliografici

  • AA.VV. (1997), Grounds for Celebration: An International Conference on the Use of School Grounds for Learning, Winchester (U.K.)
  • AA.VV. (2018), Le periferie dei bambini. 9° Atlante dell’Infanzia a rischio, Save the Children Italia
  • AA.VV. (2018), Nuotare contro corrente. Povertà educativa e resilienza in Italia, Save the Children Italia
  • Åkerblom P., Åkerlund U., Bjarsell E. N. (2016), Building cities for children and young people. National guidance, inspiration and general advice in Sweden, in «Movium Fakta», n.1
  • Adams E. (1976), Front Door Project
  • Adams E. (1991), Back to Basics: Aesthetic Experience, in «Children’s Environments Quarterly», vol. 8, n.2
  • Åkerblom P., Åkerlund U., Bjarsell E.N. (2016), Building cities for children and young people. National guidance, inspiration and general advice in Sweden, in «Movium Fakta», n. 1
  • Aradi R. (2010), Mapping of children’s use of space. Experiences from Fredrikstad, Norway, Kart og plan, Vol 70
  • Arup (2017), Cities Alive. Designing for urban childhoods, London
  • Bressan M. (2012), Spazio pubblico e zone di transizione, in «Cambio», anno II, n.3 – DOI: 10.1400/202876
  • Calamandrei P. (1950/2008), Per la scuola, Sellerio
  • Gambini A., Il giardino nel nido d’infanzia. Utilizzare l’esperienza personale per conoscere le piante: un primo approccio di educazione scientifica, Dipartimento di Scienze umane per la Formazione “R: Massa”, Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Karsten L., van Vliet W., (2006), Children in the City: Reclaiming the Street, Children, Youth and Environements
  • Krishnamurthy S., Steenhuis C., Reijnders D. (2018), Mix & Match: Tools to design urban play
  • Krysiak N. (2017), Where do the Children Play? Designing child-friendly compact cities, Australian Institute of Architects
  • Lewis J., Schwindeller M., Adaptive Streets- Strategies for transforming the urban right-of-way
  • Mandelli G. (2019), Street for pupils. Reshaping areas in front of schools, tesi di laurea magistrale in architettura, Politecnico di Milano, rel. Pileri P.
  • McMillan T.E. (2005), Urban Form and Child’s Trip to School_ The Current Literature and a Framework for Future Research, in «Journal of Planning Literature», vol.19, n.4 – DOI: 10.1177/0885412204274173
  • New York City Department of Parks and Recreation (2013), Best Practice: Converting Schoolyards to Community Playgrounds
  • Olivieri A. (2001), Bambini e spazio pubblico. I temi emergenti dalle esperienze di coinvolgimento dei minori, tesi di dottorato in Pianificazione Urbana Territoriale e Ambientale, Politecnico di Milano, rel. Ferraresi G.
  • Pedon E., Bellinzona M., Ferrari E., Lanza B. (2017), Qualità della vita e mobilità sostenibile: i piani partecipati MO.S.SO. (Mobilità Scolastica Sostenibile)
  • Rossi Doria M. (2015), La scuola è mondo. Conversazioni su strada e istituzioni, Edizioni gruppo Abele
  • Titman W. (1994), Special places, special people. The hidden curriculum of school grounds, Learning through landscapes, Surrey (UK)
  • Traverso A., Bambini periferici: natura, scuola e città in relazione
  • Withagen R., Caljouw S. R. (2017), Aldo van Eyck’s Playgrounds: Aesthetics, Affordances, and Creativity, in «Frontiers in Psychology», vol.8